آبشار

پرافتخارترین نشریه ی آذربایجان

آبشار

پرافتخارترین نشریه ی آذربایجان

حمام تاریخی شیخ سلماس گردشگران را فرا می خواند

حمام شیخ سلماس که در حال حاضر تحت عنوان مجموعه فرهنگی و هنری مورد استفاده است ، یکی از آثار تاریخی قابل توجه و کم نظیر در آذربایجان غربی شناخته می شود.
این حمام پس از زلزله سال 1309 ه. ش در بخش جدید شهر با معماری سنتی ایرانی ساخته شده و بانی آن را مرحوم محمد طسوجی ذکر کرده اند که به گواه اهالی این حمام تاریخی در سال 1312 مورد بهره برداری قرار گرفته است.
مساحت این بنای تاریخی 860 مترمربع و آب این حمام از دو نهر جنوبی و غربی شهر تامین می شده و در یک انبار سرپوشیده آب سرد و در آب انبار دیگری آب گرم آماده می شد.
این حمام اولین و قدیمی ترین حمام سلماس پس از زلزله سال 1309 این شهر بوده و ابتدا به نام حمام تسوجی شناخته می شد که پس توسط شخصی به نام حاج مجتبی انتظاری معروف به شیخ خریداری و اداره می شد که به همین علت به حمام شیخ شهرت یافت.

این حمام صرفنظر از قدمت آن به لحاظ معماری ارزشمند بوده و تنها اثر باقیمانده از معماری حمام های سنتی در سلماس است.
حمام شیخ سلماس در سال 1379 به شماره 3475 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
این حمام بعد از ثبت در فهرست آثار ملی، با مساعدت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی تبدیل به مجموعه فرهنگی و هنری و نمایشگاه آثار مردم شناسی شده است.
در حال حاضر در این مکان تاریخی، نمایشگاه هنری 50 هنرمند سلماسی با مجموع 400 اثر هنری تا پایان فروردین ماه در معرض دید عموم قرار گرفته شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد